Semester i Stockholm (med lite tips)

Årets semester blev en ganska spontan historia, dock utan större utsvävningar. Efter att ha accepterat rådande väderprognos blev i alla fall en spontan tripp till Stockholm inbokad. Tro det eller ej, men det blev faktiskt inte så hemskt mycket shopping (vilket annars brukar vara min huvudsysselsättning i storstaden). Hann istället med några mysiga utflykter, som såklart varvades med god mat, kall öl och cappuccino i solen. (Det var faktiskt sol på ostkusten, om än inte med speciellt värmande strålar).

♦ Djurgården

Valdermars udde

Bilder privata (Klicka på bilden för större format)


Rosendals trädgårdscafé
    
Bilder från Rosendals hemsida

Liljevalcsh konsthall





En förmiddag på mysiga Djurgården. Gick runt på Valdemars udde, fikade i Rosendals trädgård och spanade in Ikeautställningen, Ikea genom tiderna, på Liljevalcsh. Härligare promenadstråk får man leta efter. Rosendals trädgårdar serverar såå god fika och lunch.


♦ Vaxholm

 

Bilder från Magasinets hemsida



Bild privat

Tog ångbåten ut till Vaxholm. En mysig båtfärd, men den Bohusländska skärgården slår Stockholms med hästlängder! Tydligen skall det bli mer "bohusländskt" desto längre ut man kommer, under resan skådade jag mest tallar längs strandremsorna... men det var kul att se Stockholm från "utsidan".

Vaxholm var dessutom väldigt mysigt att strosa runt i... Hittade ett jättemysigt ställe som hette Magasinet. Här fanns både en underbar butik med inredning och terass med restaurang på övervåningen. Fantastisk mat och utsikt över vattnet och Kastellet.


♦ Hagaparken


Blev tipsade att Hagaparken skulle vara ett mysigt utflyktsmål, har aldrig varit där och tänkte att det kunde vara kul att se Haga slott innan Victoria och Daniel gör det till sin bostad... Då antar jag att man inte komemr nära! Hagaparken var ungerfär som ett gigantiskt Slottskogen, det blev en lång promenad. Som tur var fanns ett mysigt café att ta en paus på...  Efter förmiddagen på Vaxholm var det en liiite för lång strapats för min smak, kaffe och kladdkaka räddade stämningen kan man säga...



Haga slott var faktiskt fantastiskt fint, kanske inte Stockholm hetaste utflyktsmål, men mysiga omgivningar var det.





Alla bilder privata
Beredd att flytta in på studs...


Blev inte så mycket kvällsbilder ser jag... Koncentrerade visst fotofraferingen till dagtid! Blev i alla fall goda tapas,  min favorititalinare i Gamla stan (ett måste varje gång huvudstaden besöks) och en klassisk TGIF middag. Fridays i Kungsträdgården fungerar även utmärkt för paus under dagen...



Vad shopping besträffar koncenterade jag mig mest på de butiker som inte finns här hemma. Urban outfitters, American Appareal och Brukabutiken bland annat... Blev dock endast lite småköp...








Stadshuset i bakgrunden. Behöver jag nämna att jag älskar Stockholm?

Kommentarer
Postat av: Hemma hos Katta

Din blogg är ju bara så mysig! Älskar din blus/linne med volanger som du har på dig i inlägget. Superfin!



Ha en bra lördag! Kraam K

2009-08-08 @ 15:57:07
URL: http://kattabloggen.blogg.se/
Postat av: Jollen Maria

Kan jag ju inte riktigt förstå....

2009-08-09 @ 12:47:57
Postat av: Jollen Maria

Haha...alltså inte det där om blusen uitan självklart kommentaren om sthlm...Kram

2009-08-09 @ 12:56:07
Postat av: Marie

Katta: Tack, tack.



Maria: Jag vet ju att du har ditt hjärta i Malmö... Gillar absolut den staden med, men den slår inte Stockholm!

2009-08-09 @ 14:05:06
URL: http://marieakerblad.blogg.se/
Postat av: Maria

Vi diskuterar det vidare imorgon:)

2009-08-10 @ 19:44:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0